Zwischen den Gipfeln

Oliver Rednitz

Gipfel der Liebe, Plakat-Sonderaktion

Litekultur

Architekt und Künstler

Mit seiner Plakatserie ‘Heldenreise’ schafft Oliver O. Rednitz geistige Skulpturen, die sich im öffentlichen Raum verdichten und im Geiste von Joseph Beuys eine Soziale Plastik beschreiben. Der zunehmend privatisierte öffentliche Raum wird durch die Plakate zurückerobert und vom Betrachter durch seine Wahrnehmung, Sprache, Denken sowie Handeln mitgestaltet und neu interpretiert.

Innerhalb seiner Installationen und Happenings schafft Oliver eine Basis, die es den Besuchern erlaubt, miteinander zu kommunizieren. Die Menschen werden innerhalb der Aktion zur Konversation angeregt und verwirklichen gemeinsam mit einfachen Mitteln eine Mischung aus Streetart, Workshop und interaktive Installation.

In jüngster Zeit beschäftigt sich Oliver O. Rednitz vermehrt mit großformatigen Collagen im öffentlichen Raum. Dabei verwendet er Fragmente, aus Werbetafeln, trennt die Abbildungen und Slogans von den Produkten und Marken, gibt den Aussagen ihre ursprüngliche teilweise religiöse Bedeutung zurück, hinterfragt kritisch die Werbestrategien und neutralisiert diese im öffentlichen Raum.

Oliver O. Rednitz – Litekultur

**English Version**

Architect and Artist

With his poster series ‘Heldenreise’ (‘Hero’s Journey’) Berlin-based artist Oliver O. Rednitz creates spiritual sculptures that transform public spaces. He follows the tradition of ‘social sculpture’ (Joseph Beuy) and questions and inquests the notion of increasingly privatized public space in modern cities. Public art, in Rednitz’s view, makes it possible to return the urban space back to whom it belongs – people. The space is reconquered by the audience through the perception and co-creation of the art pieces.

In his latest works, Oliver O. Rednitz critically examines commercial propaganda. He deals with large scale collages on the cities’ billboards, using fragments of advertisements and promotional materials. Extracting images and slogans from the brands’ posters, he forms new messages that often have religious, or spiritual meanings and communicate the word of acceptance and love. The commercial propaganda is therefore being neutralized.

With his more dynamic projects – installations and happenings – Oliver still explores the opportunities of cityscapes and creates a playground where citizens can easily come together and communicate with each other. The happenings often employ diverse techniques – from street art to workshops and interactive installation.

 

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